Deze algemene verkoopsvoorwaarden (hierna genoemd de “Algemene Verkoopsvoorwaarden”) regelen de commerciële relatie tussen de
besloten vennootschap Archilios BV, met maatschappelijke zetel te 9880 Aalter, Knesselaarsestraat 39, RPR Gent, met ondernemingsnummer
1020.485.035 en gekend bij de btw-administratie onder nummer BE 1020.485.035, (hierna genoemd “Archilios”) en de onderneming of
particulier welke bij Archilios diensten wil afnemen (hierna genoemd de “Klant”). Archilios en de Klant worden hierna gezamenlijk de
“Partijen” genoemd.
Deze algemene voorwaarden zijn zowel van toepassing op de leveringen van diensten als op de verkoop
van goederen.
De algemene voorwaarden worden door het invullen van de bestelbon of het geven van een opdracht
door de klant als aanvaard beschouwd.
Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien
niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is er van rechtswege en
zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van:
€ 20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan € 150.
€ 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de € 150.
€ 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de € 500, met een totaallimiet van €
2.000.
Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien
niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is de klant van rechtswege
en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor
betalingsachterstand bij handelstransactie, zie artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende
de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op
de nog te betalen som.
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. In geval van geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst of die ermee verband houden, zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent bevoegd.
Beide partijen verbinden zich ertoe om in geval van een geschil eerst te proberen tot een minnelijke schikking te komen alvorens gerechtelijke stappen te ondernemen.
Klachten moeten door de klant gebeuren binnen de 8 dagen van factuurdatum.
Zolang geleverde goederen en diensten niet volledig zijn betaald, blijven zij eigendom van de
verstrekker. Niettemin gaan alle risico's gekoppeld aan de verkochte goederen en diensten over op de
koper vanaf het ogenblik van levering.
Abonnementen worden automatisch verlengd, tenzij het abonnement op tijd schriftelijk wordt
opgezegd, zijnde ten minste één (1) maand voor de afloop van de termijn.
Indien de klant zijn verplichtingen, onder meer betalingsverplichting, niet tijdig nakomt, zijn wij
gerechtigd om verdere leveringen en diensten stop te zetten en de overeenkomst van rechtswege en
zonder ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen.
Voorschotten dienen betaald te worden voor de eerste dag waarop een dienst wordt uitgevoerd of een
product wordt geleverd. Indien een (deel van het) voorschot niet betaald is voor deze datum, kan Archilios
BV beslissen die diensten of de levering niet uit te voeren tot de gelden zijn betaald of definitief te
annuleren. Dit zonder ingebrekestelling
Algemene Voorwaarden Archilios BV
Artikel 1: Algemeen
1.1. Deze algemene verkoopsvoorwaarden (hierna genoemd de “Algemene Voorwaarden”) regelen de commerciële relatie tussen [Naam van jouw bedrijf/handelsnaam] (hierna genoemd de “Verkoper”), met maatschappelijke zetel te [Volledig adres van jouw bedrijf], met ondernemingsnummer [Jouw ondernemingsnummer] en gekend bij de btw-administratie onder nummer [Jouw btw-nummer], en de onderneming of particulier welke bij de Verkoper diensten wil afnemen of goederen wil aankopen (hierna genoemd de “Klant”). De Verkoper en de Klant worden hierna gezamenlijk de “Partijen” genoemd.
1.2. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten en/of goederen door de Verkoper aan de Klant, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
1.3. Door het plaatsen van een bestelling, het aanvaarden van een offerte of het geven van een opdracht erkent de Klant kennis te hebben genomen van deze Algemene Voorwaarden en deze zonder enig voorbehoud te aanvaarden. De Algemene Voorwaarden zijn steeds beschikbaar op de website van de Verkoper ([Indien van toepassing: vermeld hier je websiteadres]) en kunnen op eenvoudig verzoek worden toegezonden.
1.4. Algemene voorwaarden van de Klant zijn niet van toepassing, tenzij deze uitdrukkelijk en schriftelijk door de Verkoper zijn aanvaard. In geval van tegenstrijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden van de Verkoper en de Klant, prevaleren de Algemene Voorwaarden van de Verkoper.
1.5. De Verkoper behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden op elk moment te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing zijn op alle nieuwe bestellingen en overeenkomsten die na de publicatie van de gewijzigde voorwaarden tot stand komen.
Artikel 2: Offertes en Bestellingen
2.1. Alle offertes van de Verkoper zijn vrijblijvend en geldig gedurende een periode van [Aantal] kalenderdagen na de datum van uitgifte, tenzij anders schriftelijk vermeld. De Verkoper behoudt zich het recht voor om een offerte te herroepen zolang deze niet door de Klant is aanvaard.
2.2. Een overeenkomst komt pas tot stand door de schriftelijke bevestiging van de bestelling door de Verkoper, of door de uitvoering van de bestelling door de Verkoper indien een schriftelijke bevestiging achterwege blijft.
2.3. Eventuele wijzigingen of aanvullingen op een gesloten overeenkomst zijn slechts geldig indien zij schriftelijk door beide Partijen zijn overeengekomen.
2.4. De Verkoper behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren zonder opgave van reden.
Artikel 3: Prijzen
3.1. Alle vermelde prijzen zijn in euro (€) en zijn exclusief btw en eventuele andere heffingen of kosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
3.2. De prijzen zijn gebaseerd op de op het moment van de offerte of bestelling geldende kostenfactoren. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de prijzen te wijzigen indien er na de totstandkoming van de overeenkomst significante wijzigingen optreden in deze kostenfactoren (bv. grondstofprijzen, lonen, transportkosten, etc.). De Klant zal hiervan tijdig op de hoogte worden gebracht en heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden binnen [Aantal] dagen na kennisgeving, tenzij de prijsverhoging het gevolg is van wettelijke bepalingen.
Artikel 4: Betaling
4.1. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, dienen facturen van de Verkoper te worden betaald binnen [Aantal] kalenderdagen na de factuurdatum op de door de Verkoper aangegeven wijze.
4.2. Bij gebreke aan volledige betaling door de Klant binnen de gestelde betalingstermijn, is de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling in verzuim.
4.3. In geval van laattijdige betaling is de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd conform de volgende staffel:
* € 20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan € 150.
* € 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de € 150.
* € 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de € 500, met een totaallimiet van € 2.000.
4.4. Tevens is de Klant bij laattijdige betaling van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties, zoals bepaald in artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op het openstaande factuurbedrag vanaf de vervaldatum tot de datum van volledige betaling.
4.5. Bij niet-betaling op de vervaldag van één of meerdere facturen behoudt de Verkoper zich het recht voor om alle verdere leveringen en/of diensten aan de Klant op te schorten totdat alle openstaande bedragen, inclusief de verschuldigde schadevergoeding en interesten, volledig zijn voldaan.
4.6. De Verkoper behoudt zich het recht voor om bij nieuwe klanten of bij grote bestellingen een voorschot te vragen. Voorschotten dienen betaald te worden voor de eerste dag waarop een dienst wordt uitgevoerd of een product wordt geleverd. Indien een (deel van het) voorschot niet betaald is voor deze datum, kan de Verkoper beslissen die diensten of de levering niet uit te voeren tot de gelden zijn betaald of de bestelling/overeenkomst definitief te annuleren, zonder dat de Verkoper hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld.
Artikel 5: Levering van Goederen en Diensten
5.1. De leveringstermijnen die door de Verkoper worden opgegeven zijn indicatief en niet bindend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Overschrijding van de leveringstermijn geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, tenzij de overschrijding te wijten is aan grove nalatigheid of opzettelijk wangedrag van de Verkoper.
5.2. De levering van goederen geschiedt [Kies een van de volgende opties en pas eventueel aan]:
* af magazijn van de Verkoper (afhaling door de Klant).
* op het door de Klant opgegeven leveringsadres. De kosten voor transport en eventuele verzekering zijn ten laste van de Klant, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
5.3. De risico’s met betrekking tot de geleverde goederen gaan over op de Klant op het moment van levering.
5.4. Bij de levering van diensten zal de Verkoper de overeengekomen diensten naar best vermogen uitvoeren, overeenkomstig de professionele standaarden.
Artikel 6: Eigendomsvoorbehoud
6.1. Alle geleverde goederen blijven de exclusieve eigendom van de Verkoper totdat de Klant de volledige prijs (hoofdsom, kosten en eventuele interesten en schadevergoedingen) heeft voldaan.
6.2. Zolang de goederen eigendom zijn van de Verkoper, is het de Klant niet toegestaan de goederen te vervreemden, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
6.3. Indien de Klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, is de Verkoper gerechtigd de geleverde goederen zonder rechterlijke tussenkomst terug te vorderen, onverminderd het recht van de Verkoper op schadevergoeding.
Artikel 7: Klachten en Conformiteit
7.1. De Klant dient de geleverde goederen en/of diensten onmiddellijk na ontvangst te controleren op zichtbare gebreken en conformiteit met de bestelling. Eventuele zichtbare gebreken dienen op de leveringsbon of binnen [Aantal] kalenderdagen na levering schriftelijk aan de Verkoper te worden gemeld, op straffe van verval van elk recht op reclame.
7.2. Klachten met betrekking tot niet-zichtbare gebreken dienen binnen [Aantal] kalenderdagen na de ontdekking van het gebrek, en in elk geval binnen [Bepaal een redelijke termijn, bv. 6 maanden] na de levering, schriftelijk en gemotiveerd aan de Verkoper te worden gemeld.
7.3. Klachten met betrekking tot facturen dienen binnen de 8 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk aan de Verkoper te worden gemeld. Na deze termijn worden de facturen als aanvaard beschouwd.
7.4. Indien een klacht gegrond wordt bevonden, zal de Verkoper naar eigen keuze en binnen een redelijke termijn overgaan tot herstel, vervanging of terugbetaling van de betreffende goederen of diensten, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige verdere schadevergoeding.
Artikel 8: Aansprakelijkheid
8.1. De aansprakelijkheid van de Verkoper is beperkt tot de directe schade die het gevolg is van grove nalatigheid of opzettelijk wangedrag van de Verkoper. De Verkoper is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals winstderving, gevolgschade of schade aan derden.
8.2. De totale aansprakelijkheid van de Verkoper is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat door de verzekering van de Verkoper wordt gedekt, dan wel, indien de schade niet door de verzekering wordt gedekt, tot het factuurbedrag van de betreffende levering van goederen of diensten.
8.3. De Klant is verantwoordelijk voor het correct en oordeelkundig gebruik van de geleverde goederen en diensten. De Verkoper is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door onjuist gebruik, ondeskundige behandeling of het niet naleven van de instructies van de Verkoper.
Artikel 9: Abonnementen
9.1. Indien de overeenkomst betrekking heeft op een abonnement, wordt dit aangegaan voor de overeengekomen termijn. Na het verstrijken van de initiële termijn wordt het abonnement automatisch verlengd voor eenzelfde periode, tenzij het abonnement door de Klant of de Verkoper schriftelijk wordt opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste één (1) maand voor de afloop van de lopende termijn.
9.2. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de tarieven van abonnementen te wijzigen. De Klant zal hiervan tijdig op de hoogte worden gebracht en heeft in dat geval het recht het abonnement schriftelijk op te zeggen binnen [Aantal] dagen na kennisgeving van de tariefwijziging, met ingang van de datum waarop de nieuwe tarieven van kracht worden.
Artikel 10: Opschorting en Ontbinding
10.1. Indien de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, is de Verkoper gerechtigd om, zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst van rechtswege als ontbonden te beschouwen, onverminderd het recht van de Verkoper op schadevergoeding.
10.2. De Verkoper is eveneens gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden in geval van faillissement, surseance van betaling, liquidatie of stopzetting van de activiteiten van de Klant.
Artikel 11: Overmacht
11.1. Geen van de Partijen is aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die het gevolg is van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid buiten de redelijke controle van de betreffende Partij, waardoor de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of bemoeilijkt, zoals onder meer (maar niet beperkt tot): brand, overstroming, staking, lock-out, rellen, oorlog, terroristische aanslagen, epidemieën, pandemieën, storingen in de energievoorziening, storingen in telecommunicatienetwerken, tekortkomingen of vertragingen van leveranciers of transporteurs, en overheidsmaatregelen.
11.2. In geval van overmacht zal de betreffende Partij de andere Partij hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis stellen. De verplichtingen van de Partij die door overmacht wordt getroffen, worden opgeschort voor de duur van de overmachtsituatie. Indien de overmachtsituatie langer dan [Aantal] maanden duurt, hebben beide Partijen het recht de overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Artikel 12: Intellectuele Eigendom
12.1. Alle rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de door de Verkoper geleverde goederen, diensten, offertes, ontwerpen, documentatie, software, etc. blijven exclusief eigendom van de Verkoper of diens licentiegevers en gaan op geen enkele wijze over op de Klant, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
12.2. Het is de Klant niet toegestaan om zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verkoper de in het vorige lid genoemde materialen te kopiëren, te reproduceren, te wijzigen, te verspreiden, openbaar te maken of op enige andere wijze te gebruiken die verder gaat dan hetgeen noodzakelijk is voor het normale gebruik van de geleverde goederen en diensten.
Artikel 13: Bescherming van Persoonsgegevens
13.1. De Verkoper verwerkt persoonsgegevens van de Klant in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De details van de verwerking van persoonsgegevens zijn opgenomen in de privacyverklaring van de Verkoper, die beschikbaar is op de website van de Verkoper ([Indien van toepassing: vermeld hier de link naar je privacyverklaring]).
Artikel 14: Toepasselijk Recht en Bevoegde Rechtbanken
14.1. Op deze Algemene Voorwaarden en alle overeenkomsten tussen de Verkoper en de Klant is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
14.2. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze Algemene Voorwaarden of de overeenkomsten tussen de Verkoper en de Klant, behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent, afdeling [Specifieke afdeling, bv. Gent].
14.3. Beide Partijen verbinden zich ertoe om in geval van een geschil eerst te trachten tot een minnelijke schikking te komen alvorens gerechtelijke stappen te ondernemen.
Artikel 15: Diversen
15.1. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig of onafdwingbaar mocht zijn, dan tast dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen niet aan. De ongeldige of onafdwingbare bepaling zal in dat geval worden vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die zoveel mogelijk aansluit bij de intentie van de oorspronkelijke bepaling.
15.2. Het nalaten van de Verkoper om op enig moment een bepaling van deze Algemene Voorwaarden af te dwingen, zal niet worden beschouwd als een afstand van het recht om deze of enige andere bepaling op een later tijdstip af te dwingen.
15.3. Schriftelijke kennisgevingen aan de Klant kunnen geldig worden gedaan per post of per e-mail naar het laatst bekende adres van de Klant.
[Plaats voor de naam en contactgegevens van jouw bedrijf]
[Datum van opstelling van de Algemene Voorwaarden]
Belangrijke opmerkingen:
Vul de [tussen haakjes] staande informatie in met de gegevens van jouw bedrijf.
Kies de optie in artikel 5.2 die van toepassing is op jouw bedrijf.
Bepaal de concrete termijnen en aantallen in de verschillende artikelen (bv. in artikel 2.1, 4.1, 7.1, 7.2, 9.1, 9.2, 11.2).
**Overweeg of je specifieke bepalingen wilt toevoegen die relevant zijn voor jouw specifieke sector of type diensten/goederen (bv. garantieb
This website uses cookies. By continuing, you agree to their use.